Kampania „Jesteś twórcą – masz prawo” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w atrakcyjny sposób przybliża świat prawa autorskiego.

 

.

Poznaj swoje prawa – Filmy edukacyjne

Dziękuję za możliwość wykorzystania w/w materiałów  podczas prowadzonych prze mnie zajęć – Ewa Białek

O kampanii

Każdy człowiek – niezależnie od wieku – może być twórcą,
a jego dzieła są chronione. 

Od 75 lat opiekujemy się dziełami polskich twórców. Publikujemy nuty, książki, albumy, wydajemy płyty, produkujemy filmy, promujemy w Polsce i na świecie polską kulturę, organizujemy wydarzenia artystyczne i prowadzimy działalność edukacyjną. Dlatego tak bardzo zależy nam na budowaniu wśród odbiorców kultury świadomości o własności intelektualnej, a tym samym promocji pozytywnych postaw społecznych w kontekście szacunku do twórcy i jego pracy – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kampania „Jesteś twórcą – masz prawo” ma pokazać dzieciom, że wszystko co tworzą należy do nich oraz podpowiedzieć, w jaki sposób efektami swojej pracy mogą się dzielić z innymi. Ma uświadomić, jak odpowiedzialnie i zgodnie z prawem mogą korzystać z dzieł innych, także w przestrzeni Internetu i mediów społecznościowych. Rozwój i doskonalenie kompetencji cyfrowych we współczesnym społeczeństwie stanowi jeden z priorytetów – należy jednak dbać nie tylko o wzrost poziomu bezpieczeństwa cyfrowego, ale również promować wszelkie formy kreatywnego i pozytywnego wykorzystania zasobów sieciowych oraz nowych technologii. Kampania edukacyjna PWM ma także pobudzić dziecięcą wyobraźnię i zainspirować do tworzenia.

Kreatywność nie jest tylko domeną uznanych artystów. Dzieci i młodzież dysponują ogromnym potencjałem twórczym i warto zadbać o to, aby pasje i talenty najmłodszych, realizowane w świecie rzeczywistym i wirtualnym, nie tylko stały w zgodzie z literą prawa, ale były należycie przez nie chronione – dodaje Daniel Cichy.

Prawo autorskie to temat nieoczywisty i wielowątkowy, który w dobie stałego rozwoju technologii wymaga szczególnej uwagi. Wiele aspektów własności intelektualnej można interpretować na wiele różnych, często sprzecznych ze sobą sposobów, dlatego tak istotna jest wczesna edukacja i budowanie świadomości na temat niezbywalnych, osobistych praw autorskich oraz możliwości związanych z ich dozwolonym użytkiem.

Cieszę się, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne, instytucja od 75 lat dbająca o polską kulturę i polskich twórców, inicjuje akcję skierowaną do najmłodszych. Prawo autorskie to temat złożony, ale już samo zwrócenie uwagi na te istotne zagadnienia, zwłaszcza w dynamicznie zmieniającej się wirtualnej rzeczywistości oraz prowokowanie dzieci do zadawania pytań, będzie sukcesem kampanii. Bo warto nie tylko wspierać kreatywność młodego pokolenia, ale i budować świadomość praw i obowiązków związanych z szeroko rozumianą aktywnością twórczą – mówi Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt składa się z dwóch filarów: działań edukacyjnych oraz ogólnopolskiej kampanii informacyjnej. Istotnym elementem całej kampanii są przygotowane przez ekspertów materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół podstawowych – scenariusze lekcji o prawie autorskim, które uzupełnia cykl ośmiu filmów edukacyjnych.

W ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” przeprowadzona zostanie także, w wybranych szkołach podstawowych na terenie kraju, seria warsztatów z udziałem influencerów i ekspertów. Całość dopełni ogólnopolski konkurs dla uczniów „Bierzmy się do dzieła!”, w którym zwycięski zespół otrzyma profesjonalny sprzęt audio-wideo dla swojej szkoły. Na potrzeby projektu powstała dedykowana platforma edukacyjna www.jestestworca.pl, na której można znaleźć materiały dydaktyczne oraz wideo, a także szczegóły dotyczące konkursu dla szkół (regulamin oraz formularz zgłoszeniowy). Zwycięską klasę poznamy podczas wielkiego finału kampanii, który odbędzie się
23 kwietnia br. w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

Mecenasem Głównym kampanii została firma PKN ORLEN, która w ramach swoich działań na rzecz odpowiedzialności społecznej koncentruje się na projektach wspierających kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego, a także edukację.

PKN ORLEN aktywnie angażuje się we wsparcie polskiej kultury i dziedzictwa narodowego. W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco poszerzyliśmy naszą działalność w tym obszarze. Dobrym przykładem jest nawiązanie współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Mecenat nad kampanią chroniącą prawa autorskie twórców jest więc naturalną konsekwencją naszych dotychczasowych działań – mówi Armen Artwich, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Korporacyjnych.

Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W kampanię zaangażowali się partnerzy: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych, oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.

* * *

Polskie Wydawnictwo Muzyczne to instytucja kultury, która specjalizuje się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, rozrywkowej, jazzu i muzyki filmowej. Wśród publikacji Wydawnictwa znajdują się dzieła Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Bairda oraz Grażyny Bacewicz. Szczególne uznanie zyskało pierwsze na świecie źródłowo-krytyczne wydanie wszystkich dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera oraz dwunastotomowa Encyklopedia Muzyczna. Z publikacji PWM korzystają zarówno najmłodsi adepci sztuki muzycznej, jak i uznani artyści, orkiestry, wykładowcy oraz liczni melomani.